Problemen die kunnen voorkomen bij het leren van de auditieve vaardigheden zijn bijvoorbeeld:

  • Uw kind herkent de letters nog niet
  • Uw kind houdt niet van voorlezen en/of is niet geïnteresseerd in letters en geschreven woorden, of zijn eigen geschreven naam
  • Uw kind heeft moeite met rijmen, hakken en plakken van woorden terwijl dit in de klas al wel geoefend is
  • Uw kind heeft moeite met het nazeggen van reeksen woorden of zinnen
  • uw kind heeft moeite met het onthouden van de teksten van liedjes
  • Uw kind kan de letters moeilijk onthouden
  • Uw kind vergeet vaak de letters die al eerder geleerd zijn
  • Uw kind weet een letter de ene keer wel en de andere keer niet te benoemen
  • Uw kind haalt letters die op elkaar lijken lang door elkaar, bijvoorbeeld b/d of m/n,

maar ook de klinkers a/aa,  e/ee, o/oo, u/uu

Waarom is behandeling van de auditieve vaardigheden belangrijk?

Voor het goed kunnen leren lezen en schrijven, is het kunnen luisteren en onderscheiden van klanken belangrijk. Uw kind moet eerst het bewustzijn ontwikkelen dat zinnen uit woorden bestaan en dat woorden uit lettergrepen en klanken bestaan; dit wordt het fonologisch bewustzijn genoemd. Uw kind moet de klanken kunnen benoemen en de verschillen tussen klanken kunnen herkennen. Ook leert uw kind als voorbereiding op het leren lezen en schrijven te luisteren naar wat de eerste, de laatste of de middelste letter van een woord is (auditieve discriminatie). Daarnaast leert het kind de klankpositie van een klank in een woord bepalen; het kind kan horen dat het de /p/ bij het woord /poes/ vooraan hoort en bij het woord /kop/ achteraan. Wanneer uw kind moeite heeft met deze vaardigheden en het fonologisch bewustzijn nog onvoldoende is, kan uw kind ook moeite krijgen met het leren lezen en schrijven in groep 3. Hierdoor wordt de leerontwikkeling van uw kind belemmerd.

Wat doet de logopedist bij het behandelen van de auditieve vaardigheden?

Om de auditieve vaardigheden te oefenen worden spelletjes gedaan rondom klanken/letters, bijvoorbeeld rijmen, woorden in stukjes hakken (krokodil = kro - ko -dil), horen wat de eerste, laatste of middelste letter is van een woord, uitbreiden van de letterkennis, zelf woordjes verzinnen met een gegeven letter. Vanuit het luisteren naar klanken leert uw kind de auditieve vaardigheden spelenderwijs. In mijn praktijk heb ik ook veel leuke bordspellen om de auditieve vaardigheden te oefenen met uw kind (foto’s plaatsen)